söndag 13 oktober 2013

Jantelagen eller Svenskarna Lag i Second life?


Det har varit mycket prat om Jantelagen på sistone, jag har själv nämnt den i några kommentarer på bloggar runt om i cyberrymden.

När jag idag fick de 10 punkterna som gäller för Jantelagen  framför näsan så känner jag spontant att detta är regler som gäller framför allt bland svenskar i Second life. Och då främst de som varit med från Second Sweden-tiden och som fortfarande umgås flitigt.

Undrar om de har dessa "regler" uppsatta någonstans där de hänger för att påminna sig att följa dom?

Det känns i alla fall som att det är DERAS regler man läser när man ser dom.

Jantelagen:

  • Du skall inte tro att du är något.
  • Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  • Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  • Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  • Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  • Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  • Du skall inte tro att du duger till något.
  • Du skall inte skratta åt oss.
  • Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  • Du skall inte tro att du kan lära oss något.



Nu vet jag att jag trampar många på tårna, men det skiter jag i. Jag VÅGAR säga och skriva vad så många andra som inte umgås med svenskar dagligen eller ofta i Second life redan tycker och tänker. Jag sätter det bara på pränt för att somliga ska inse att det kanske är dax för en förändring i beteendet. 

Ha en härlig söndagkväll
Helene 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar