söndag 1 juli 2012

Tänk en gång extra

En sak jag sett gång på gång i SL är att folk skapar sina egna sanningar eftersom de är för fega för att fråga och ta reda på fakta om saker de hör. De lyssnar hellre på hörsägen än att ta reda på hur det egentligen ligger till. Det är aldrig ens fel att två träter heter det ju i ordspråket. Och det är så sant så sant. Det finns alltid två sidor av en dispyt eller meningskiljaktighet.

Alla har sin sanning och sin syn på saker. Men sen finns de få som sväljer allt de hör med hull och hår och sprider det vidare som en löpeld utan att ta reda på vare sig konsekvenserna eller om det ligger någon sanning bakom det dom hört eller ej? De personerna borde stanna upp och tänka sig för lite vad de kan få för konsekvenser för den enskilde som blir utsatt. Även om de själva råkat ut för liknande händelser någon gång under sin livstid. Svaret är oftast JA, för det är så vi människor fungerar. Vi skapar våra egna sanningar och tror på stenhårt på dom att alla andra har fel oavsett vad deras syn eller åsikt är.

Sen finns det de unika människorna som inte lyssnar på andrahandsinformation, som inte sväljer allt de hör och ser med hull och hår i tidningar, media och via andrahandsinformation. De människorna är de som får sanningen att segra till slut. Det är de människorna som är de sanna hjältarna i världen enligt mig.

För de analyserar, tar reda på fakta frågar istället för antar och skapar sin synpunkt eller åsikt efter att ha tagit reda på hur det faktiskt ligger till eller låg till vid det aktuella tillfället. Såna personer sätter jag högt för de är oftast såna som känner till rätt och fel på ett helt unikt sätt. De personer som får de flesta att känna sig trygga i deras närhet och känna att man kan lita på dom. De är "the good guys" i världen. Och det är i min mening tack vare dessa människor som det blir balans.

Det heter ju att det inte är konstigt att det blir krig i världen när inte ens en vänkrets kan hålla sams alla gånger. Och detta märks väldigt tydligt i SL.

Jag önskar att flera stannar upp och tänker över vad de själva gör för att hamna i de situationer de utsätts för både i SL och RL. Man kanske inte alltid är så oskyldig som man vill tro.

Jag är absolut inte perfekt, brukar kalla mig ett riktigt måndagsexemplar, och det erkänner jag helt öppet. Men jag gör så gott jag kan som säkert de flesta. MEN man kan ALLTID bli bättre. Vi lär så länge vi lever heter det ju.



Var rädda om varann och tänk en gång extra innan du säger något eller skriver något nästa gång. Det kan göra så stor skada och få konsekvenser som du kanske inte anar där och då.

Kram Helene

1 kommentar:

  1. Ibland stämmer dock spekulationerna i alla fall iband Ingen rök utan eld brukar det heta.

    SvaraRadera